EEK


MODERNSED ÄRIMUDELID JA INNOVATSIOON (YM-025)
(Modern business models and innovation)


AINEPROGRAMM

Õppeaine maht (EAP) 4.00 EAP
Õppejõud Mait Ruut
Hindamine eristav hindamine
Õppeaine lühikirjeldus:
Õppe eesmärgiks on anda magistrandile teadmised peamistest ärimudelite tüpoloogiatest, uuenduslikest ärimudelitest, nende mõjust äriprotsessi ja ettevõte tulemuslikule juhtimisele. Meetodid ärimudelite edu testimiseks. Tuua konkreetseid näiteid ärimudelite ümberkujundamise tulemustest, erinevate ärimudelite olulistest ja õpetlikest aspektidest.
Õppeaine õpiväljundid:
Üliõpilane:
  1. Oskab analüüsida oma ettevõtte ärimudelit ja strateegilisi valikuid, jõuab konkreetsete uuendusteni ning suurendab tõenäosust uue ärimudeli elluviimisel.
  2. Saab uusi ideid ettevõtte kasvuks, innovatsiooniks, ekspordivõimekuse suurendamiseks, tõstab oma ettevõtte konkurentsivõimet ja positsiooni väärtusahelas.
  3. Saab enda kasutusse toimivad tööriistad, mida edaspidi kasutada plaanide tegemisel ja ettevõtte äriloogika arendamisel.
 

Õppeaine sisu
Teema/ alateemad Õppemeetod Maht
kontakt-
tund
e-õpe iseseisev
töö
muu
1. Majanduskasvu mehhanism ja innovatsioonLoeng, arutelu ja grupitöö
2420
2. Toote- , protsessiinnovatsioon. Innovatsiooni tsükkel majanduses
Loeng, arutelu ja grupitöö
4220
3. Ärimudelid - mõiste, põhilised komponendidLoeng, arutelu ja grupitöö
2420
4. Ärimudeli innovatsioon, praktilised näited, nende analüüsLoeng, arutelu ja grupitöö
4440
5. Ärimudeli põhilised komponendid
Loeng, arutelu ja grupitöö
4420
6. Väärtuspakkumine ja selle koostamineLoeng, arutelu ja grupitöö
4680
7. Ärimudeli koostamine, finantsplaanGrupitöö
4680
8. Ärimudelite hinnangu kriteeriumid
Loeng, arutelu ja grupitöö
2440
9. Ärimudeli ja väärtuspakkumise kaitsmine
Seminar
4440

Hindamine
Õpiväljund Hindamismeetod Hindamiskriteeriumid
Oskab analüüsida oma ettevõtte ärimudelit ja strateegilisi valikuid, jõuab konkreetsete uuendusteni ning suurendab tõenäosust uue ärimudeli elluviimisel.
  • Ärimudeli ja Väärtuspakkumise koostamine grupitööna ja seminaril kaitsmine
  • Väärtuspakkumine vastab etteantud struktuurile
    Kliendiprofiili kirjeldus on konkreetne ja valitud on üks selge
    sihtrühm, millel on välja toodud sihtrühmale sarnased
    kriteeriumid
    Väärtuspakkumises igale kliendi probleemile või soovile
    vastab vähemalt üks konkreetne lahendus või pakkumine
    Ärimudeli esitamine vastab etteantud struktuurile
    Täidetud on ärimudeli 9 põhikomponenti
Saab uusi ideid ettevõtte kasvuks, innovatsiooniks, ekspordivõimekuse suurendamiseks, tõstab oma ettevõtte konkurentsivõimet ja positsiooni väärtusahelas.
  • Juhtumianalüüs, grupi ettekanne
  • Väljavalitud ettevõtte ärimudeli kirjeldamine ja väärtuspakkumise selgitamine praktilisel näitel. Ette on antud küsimustik, mille põhjal ärimudelile hinnangut anda. Mitteeristava hindamise käigus hinnatakse ärimudeli põhiliste komponentide äratundmist ja analüüsimise oskust.
Saab enda kasutusse toimivad tööriistad, mida edaspidi kasutada plaanide tegemisel ja ettevõtte äriloogika arendamisel.
  • Seminar, grupitöö esitamine ja kaitsmine
  • Ärimudelis on esitatud kolm osa - kliendi profiil, väärtuspakkumine ja ärimudeli lõuend.Kliendi profiilil on selge kirjeldus ja põhjendus, miks on valitud see sihtrühm. Kliendiprofiili kirjeldus vastab etteantud kriteeriumitele. Väärtuspakkumine on vormistatud etteantud vormis. Väärtuspakkumise kõik väljad on täidetud ja vajadused ja lahendused on seatud prioriteetide järjekorda.Ärimudelis on kirjeldaud põhilised komponendid, nende kirjeldused ja põhjendused

Iseseisev töö

Kursuse raames koostavad üliõpilased enda poolt valitud äriideele ärimudeli koos väärtuspakkumise mudeliga ja kaitsevad kursuse lõpus oma ärimudelit auditooriumi ees. Ärimudeli koostamine toimub grupitööna. Grupis on 4-5 üliõpilast. Esialgu koostatakse kliendiprofiil. Seejärel luuakse vastavalt kliendiprofiilile kliendi väärtupakkumise mudel. Väärtuspakkumise põhjal kirjeldatakse juba terviklik ärimudel, võttes aluseks Osterwalderi ärimudeli lõuendi. Ärimudeli ja väärtuspakkumise põhjad ja tabelid koos suunavate küsimustega on saadaval Moodel´i keskkonnas.

 
Õppematerjalid

Loengute slaidid koos tehtud märkmetega
Ärimudeli ja Väärtuspakkumise lõuend
Osterwalder, Alexander. Ärimudeli generatsioon. 2014
Osterwalder, Alexander. Väärtuspakkumise disain. 2019
Kaplan, Saul. The Business Model Innovation Factory. 2012
Harvard Business Review. Mark W. Johnson.. Reinventing Your Business Model 2019
Christensen,Clayton. The Innovator´s Dilemma. 2015

 
Õppeaine läbimise tingimused

Ärimudeli auditoorse kaitsmisele pääsemise eelduseks on ärimudeli ja väärtuspakkumise eelkaitsmisele esitamine. Auditoorse kaitsmise käigus esitavad meeskonnad oma ärimudeli koos väärtuspakkumisega ja kaitsevad seda auditooriumi ees.

 
Täiendav info

Loengute käigus suhtlus õppejõuga Moodle´e keskkonnas või meili teel. Õppematerjalid asuvad Moodles.