EEK


SUHTLEMISPSÜHHOLOOGIA (Y-022)
(Communication psychology)
(Психология общения)


AINEPROGRAMM

Õppeaine maht (EAP) 4.00 EAP
Õppejõud Karin Kuimet
Hindamine mitteeristav hindamine
Õppeaine lühikirjeldus:
Õppeaine eesmärgiks on omandada teadmised psühholoogia põhimõistetest. Keskendutakse suhtlemisalaste teadmiste ja oskuste täiendamisele praktiliste ülesannete täitmise ja analüüsimise kaudu. Osalejad saavad tagasisidet oma käitumise tulemuslikkuse kohta ning võimaluse arendada endas uusi käitumisviise. Saadud teave laiendab isiksuse teadvustatud ja juhitavat ala koostöösuhetes partneritega. 
Õppeaine õpiväljundid:
Üliõpilane:
  1. teab psühholoogia põhimõisteid ja peamisi teoreetilisi käsitlusi
  2. analüüsib suhtlusolukordi tuginedes teoreetilistele teadmistele ja teaduslikele käsitlustele
  3. valib suhtlemisolukorrale kohaseid suhtlemistehnikaid
 

Õppeaine sisu
Teema/ alateemad Õppemeetod Maht
kontakt-
tund
e-õpe iseseisev
töö
muu
1. Sissejuhatus psühholoogiasse. Psühholoogia
olemus, uurimismeetodid, psühholoogia ajalugu, psühholoogia peamised koolkonnad.
Loeng, rühmaarutelud.
801010
2. Sensoorsed protsessid ja aistingud. Psüühilised protsessid: taju ja tähelepanu, mälu, mõtlemine. Õppimise lihtsamad ja keerukamad vormid.Loeng, rühmaarutelud.
80106
3. Suhtlemise põhioskused. Olulised mõisted ja teooriad suhtlemise käsitluses (Berne'i, Gordon'i teooria). Tõhus suhtlemine.Lühiloeng, juhtumianalüüsid, rühmatööd.
801010
4. Kuulamisoskus. Kommunikatsioonitasandid.
Kehtestamisoskus. Suhtlustõkked. Mina-sõnumite koostamine. Konflikti olemus, liigid ja lahendamine.
Lühiloeng, juhtumianalüüsid, rühmatööd.
80106

Hindamine
Õpiväljund Hindamismeetod Hindamiskriteeriumid
teab psühholoogia põhimõisteid ja peamisi teoreetilisi käsitlusi
  • Essee või eksam (üliõpilase valikul)
  • Situatsiooni analüüs - üliõpilane analüüsib reaalset või väljamõeldud situatsiooni / juhtumit kasutades psühholoogia põhimõisteid. Analüüs sisaldab vähemalt kümmet konkreetset mõistet erinevatest teemavaldkondadest (aineprogrammi teema „sissejuhatus psühholoogiasse“ alateemad). Mõisted on markeeritud ning nende kasutamine peab võimaldama hinnata, kas ja kuidas autor on mõiste sisust aru saanud (nt mõistele järgneb lühike põhjendus /selgitus, miks autor arvab, et konkreetne mõiste sobitub toodud konteksti).
    Eksam – sisaldab valikvastustega küsimusi ning „õige“- „vale“ väiteid. Lävendi ületamiseks peab koguma vähemalt 15p.
analüüsib suhtlusolukordi tuginedes teoreetilistele teadmistele ja teaduslikele käsitlustele
  • Arutelud õppes, rühmatööde ja harjutuste lahendamine.
  • Kõik harjutused on lahendatud vähemalt miinimumnõuetele. Kontaktõppes osalejad lahendavad harjutused õppe käigus ning saavad tagasisidet õppimisprotsessis. Auditoorses õppes mitteosalemise korral on harjutused tähtaegselt lahendatud Moodle keskkonnas. Lahenduskäik tugineb õppematerjalile, mis iseseisva lahendamise puhul on läbitöötatud ning toetab lahenduse esitamist. Tagasiside antakse Moodles. Harjutused peavad olema lahendatud järgmiseks õppesessiooniks.
valib suhtlemisolukorrale kohaseid suhtlemistehnikaid
  • Loovlahendus, mis tugineb õppes käsitletule
  • Harjutused, juhtumianalüüsid, rühmatööd
  • Hinnatav on loovlahenduse sisu, vorm ja tuginemine õppes käsitletule. Loovlahendus peab võimaldama õppes käsitletut korrata, arendada või rakendada. Oluline on kooskõla teooriate käsitlemisel ja terminite kasutamisel.

  • Harjutused, rühmaülesanded ja juhtumianalüüsid on lahendatud auditoorses õppes või iseseisvalt Moodle keskkonnas. Lahenduskäik on loogiline ja tugineb õppes käsitletule. Olemas arutelu ja analüüs.

Iseseisev töö

Õppe läbimiseks on vajalik esitada iseseisvad ja rühmatööd.

Kõik iseseisvad tööd esitatakse Moodle keskkonnas õppejõuga kokkulepitud tähtajal.

1. Suhtlussituatsiooni analüüs, milles üliõpilane käsitleb psühholoogia põhimõistetega seonduvat. Eesmärgiks on demonstreerida põhimõistetest arusaamist ning oskust seostada mõisteid igapäevaelu situatsioonidega. Situatsiooni analüüsi asemel võib sooritada eksami. Situatsiooni analüüs või eksam peab võimaldama hinnata teoreetilistest mõistetest ja käsitlustest arusaamist.

2. Auditoorses õppes lahendatakse suhtlemisoskuste arendamist võimaldavaid harjutusi. Õppe lõppedes esitab üliõpilane loovlahenduse. Eesmärk on demonstreerida suhtlemise põhioskuste õppes saadud teadmisi ja oskusi. Loovlahendus võimaldab õppes käsitletut korrata, arendada või rakendada. Kodutöö täpsed juhised on Moodle keskkonnas.

NB! Kodutööde esitamistähtajad lepitakse kokku iga osa 1. kohtumisel. Hindamisele pääsevad vaid tähtajaks esitatud tööd. Loovlahenduse hindamise eelduseks on kõikide rühmaülesannete ja individuaalsete harjutuste lahendamine. Kontaktõppes osalejad lahendavad harjutused õppes. Puudumise korral tuleb esitada ülesanded Moodle keskkonnas hiljemalt järgnevaks auditoorseks õppeks.

 
Õppematerjalid

Õppematerjal Moodle keskkonnas.

Bolton, R. 2002. Igapäevaoskused. Tallinn: Väike Vanker.

Tulving, E. (2012). Mälu. Tartu Ülikooli Kirjastus Soovituslikud materjalid: Psühholoogia alused. Tallinn: Ilo.

Feldman, R.S. 2010. Essentials of Understanding Psychology. New York: McGraw Hill publishing Company.

Medina, J. 2014. Aju toimimise reeglid. Tallinn: Tänapäev

 
Õppeaine läbimise tingimused

1. Sissejuhatus psühholoogiasse osas on õppeaine läbimiseks vajalik esitada nõuetele vastav situatsiooni analüüs või sooritada eksam (lävend 51% 100-st).

2. Suhtlemise põhioskuste osas on õppeaine läbimiseks vajalik lahendada tähtaegselt ja nõuetekohaselt kõik ülesanded ning esitada tähtaegselt nõuetekohane loovlahendus (lävend 51% 100-st).

Suhtlemise põhioskuste osas ei ole ülekannet ja kontaktõpet ei salvestata.

Järeleksam toimub suulises vormis kokkulepitud kuupäeval ja hõlmab kogu õppematerjali.

 
Täiendav info

Õppejõud Anita Agabuš, anita.agabus@eek.ee  ja Karin Kuimet, karin.kuimet@eek.ee